Geschatte leestijd: 6 minuten
Van Gogh, Rembrandt, System3, Oud Hollands Classic, Cobra studie en artist en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Er zijn zoveel verschillende merken, waar begin je nou met het maken van een keuze voor je verf. Dat begint bij één van de vaakst gestelde vragen bij ons in de winkel, namelijk: wat is het verschil tussen studie en artist kwaliteit verf?
Het antwoord op deze vraag is wat complexer dan dat we kunnen inleggen in twee zinnen. In dit artikel vind je daarom uitgebreider antwoord op deze vraag. Maar hiervoor moeten we wel wat dieper ingaan op het technische aspect van verf. Hiervoor moeten we terug naar de bestandsdelen van verf. Hieronder lees je hierover meer.
Waaruit bestaat verf?
Verf bestaat uit kleurgevende grondstoffen (o.a. pigmenten) en bindmiddelen. Verder kunnen vulstoffen, oplosmiddelen en hulpstoffen worden toegevoegd.
Pigmenten bepalen de kleur van de verf, de lichtechtheid en de dekkracht of transparantie. Alle andere eigenschappen van een verf worden bepaald door het bindmiddel.
Wat zorgt voor de kleur van de verf?
De kleur van verf wordt bepaald door de kleurgevende stoffen. Deze zijn onder te verdelen in twee soorten; kleurstoffen en pigmenten. Voor iedere kunstschilder is het belangrijkste verschil tussen deze twee de lichtechtheid. Van kleurstoffen die verwerkt zijn in verf of inkt is de lichtechtheid slecht tot matig.
Wat is het verschil tussen studie en artist kwaliteit?
Pigmenten & kleurstoffen: Geen, zowel in de studie als de artist kwaliteit schildersverven wordt gebruik gemaakt van pigmenten in plaats van kleurstoffen
Pigmenten: bij artist kwaliteit verf wordt zoveel mogelijk pigment toegevoegd, bij de studie kwaliteit wordt er naast pigment ook vulmiddel toegevoegd.
Lichtechtheid vs. dekkracht
De mate van lichtechtheid
De mate van lichtechtheid geeft aan in hoeverre een kleurgevende stof wordt aangetast door ultraviolet licht. Ultraviolet licht is een bestandsdeel van zowel daglicht als kunstlicht en heeft de eigenschap om kleurgevende stoffen ‘af te breken’: de kleur laten ‘verschieten’. De snelheid waarin dit gebeurt is afhankelijk van de lichtechtheid van een kleurgevende stof en de hoeveelheid ultraviolet licht.
Sommige kleuren ‘verschieten’ al naar een paar dagen, andere pas na vele jaren of zelfs nooit. Een schilderij moet natuurlijk gezien kunnen worden en daarom is het voor de kunstenaar dus van belang om met duurzame, lichtechte kleuren te werken.
Dekkracht en transparantie
Naast lichtecht hebben pigmenten ook een tweede eigenschap, namelijk de transparantie (doorzichtigheid) of dekkracht (ondoorzichtigheid). Bij ieder pigment is deze eigenschap anders. Er is verschil tussen transparante pigmenten, zeer dekkende, maar ook pigmenten waarvan de transparantie of dekkracht hier ergens tussenin ligt.
Dit is alleen zichtbaar wanneer een verf geen dekkende vulmiddelen bevat. Dit verschil is dan te meten wanneer alle verven een constante laagdikte hebben.
Er bestaan vier klassen waarin de verf ingedeeld wordt.
De mate lichtechtheid wordt gemeten via de Blauwe Wolschaal. Deze schaal is de internationaal geaccepteerde maat voor lichtechtheid en bestaat uit schaal 1 tot 8.
1 = de slechtste graad van lichtechtheid
8 = volkomen lichtecht
⁰ | < 5 | minste lichtecht | tot 25 jaar |
+ | 5 – 6 | matig lichtecht | gemiddeld 25 jaar |
++ | 6 – 7 | goed lichtecht | gemiddeld 75 jaar |
+++ | 7 – 8 | uitstekend lichtecht | gemiddeld 150 jaar |
afbeelding van productverpakking dekkracht en transparantie
Wat is het verschil tussen studie en artist kwaliteit? In studie kwaliteit verf kan een deel van de pigmenten zijn vervangen door vulstoffen. De lichtechtheid van studie kwaliteit is lager dan artist kwaliteit; waardoor de duurzaamheid van het werk lager wordt.
Malen van pigmenten in bindmiddelen
Naast de kleurgevende stof (o.a. pigmenten) bestaat verf uit bindmiddel. Pigmenten zijn onoplosbaar in bindmiddel. Daarom moeten pigmenten gelijkmatig in het bindmiddel verdeeld en uitgemalen worden. Hoe fijner de maling, hoe briljanter de kleur en hoe groter de kleurkracht van de verf.
Deze maling gebeurt met walsen, bijvoorbeeld met een driewals. Afhankelijk van het pigment en het gebruiksdoel worden de pigmenten gemalen, ieder met een eigen proces. Deze precisie, het proces en de herhaling van dit proces zorgen dus voor de kleurkracht van de verf. Gaat er iets mis? Dan kan zelfs de kleur van het pigment veranderen doordat de pigmentdeeltjes beschadigen.
Wat is het verschil tussen artist en studie kwaliteit verf? In het malingsproces van artist kwaliteit verf wordt meer tijd en arbeid gestoken, waardoor de kleurkracht van deze kleuren groter is dan bij een studie kwaliteit.
Een lang verhaal kort, of toch niet?
Ook al kon je helemaal bovenaan lezen dat het antwoord op de vraag: ‘wat is het verschil tussen studie en artist kwaliteit verf?’ niet kort zou zijn, proberen we dit toch. Naast de technische aspecten zoals de lichtechtheid en kleurkracht van de verf, is er nog een punt van belang. Namelijk: ga je je werk verkopen of niet?
Wanneer je je werk gaat verkopen, moet de koper er vanuit kunnen gaan dat het werk duurzaam is en dus voor langere tijd meegaat, zonder dat de kleuren verschieten. Net zoals de kunstenaar van de koper mag verwachten dat hij of zij het werk op een duurzame manier bewaart.
We sluiten dus af met de vraag die iedere kunstenaar zichzelf zou moeten stellen; wil ik mijn werk verkopen en zorgen dat mijn werk voor langere tijd meegaat? Dan kies ik voor artist kwaliteit!
Hopelijk heb je inmiddels meer geleerd over de verschillen tussen artist en studie verf.
Twijfel je nog steeds en wil je je door één van onze collega’s laten adviseren? Bel dan of kom langs bij ons in de winkel. Vond je dit artikel leuk en/of leerzaam of mis je iets? Let us know! Alle feedback is welkom.